
Equinor skal ikke fornye dagens helikopterkontrakt med Bristow fra Flesland. SAFE og Pilotforbundet advarer mot at den raske overgangen til ny operatør kan sette flysikkerheten i fare.
En ny operatør skal ta over fra 1. mai 2026, men med bare få måneder til overgang, advarer Pilotforbundet i Parat mot at tidspress kan svekke flysikkerheten. SAFE deler disse bekymringene.
– Kontraktstildelinger for helikoptertransport bør skje i så god tid at den nye operatøren får tilstrekkelig tid til å trene piloter og teknikere uten at tidsklemme blir en faktor. Sikkerheten til passasjerer og besetning må alltid komme først, sier Jens Salt, leder for flysikkerhet i Pilotforbundet.

Erfarne piloter fra den nåværende operatøren, Bristow Norway, er allerede i ferd med å forlate selskapet. Dette skaper en sårbar situasjon. Dersom den nye operatøren ikke blir klar i tide, vil det være vanskelig å forlenge den eksisterende kontrakten på grunn av mangel på kvalifisert personell.
Pilotforbundet mener at kontrakter av denne størrelsen og kompleksiteten burde vært avklart minst ett år før oppstart for å sikre en trygg og forutsigbar overgang.
– Flysikkerheten må alltid komme først. Vi forventer at Equinor og Luftfartstilsynet tar disse bekymringene på største alvor og sikrer at den nye operatøren får den tiden som er nødvendig for å bygge en bunnsolid sikkerhetskultur fra dag én, sier Salt.
SAFE deler bekymringen og viser til erfaringer fra tidligere hendelser, som for eksempel Sotra-ulykken.
– Flysikkerhet må gå foran kommersielle hensyn. Vi har sett hvor galt det kan gå når tempo og økonomi styrer mer enn trygghet, sier Mats Thune, forbundssekretær i SAFE.

SAFE forventer at Equinor og Luftfartstilsynet sikrer en forsvarlig overgang og trekker lærdom fra tidligere hendelser, slik at sikkerheten for våre medlemmer som flyr til og fra norsk sokkel aldri settes på spill.