Misnøyen blant oljepionerer, pårørende og fagforeninger vokser etter at regjeringen la frem det reviderte statsbudsjettet 12. mai.
Flere organisasjoner mener kompensasjonsordningen for oljepionerene svikter både i omfang og utforming, og at mange av dem som bygget opp Norges oljeformue fortsatt blir stående uten rettferdig erstatning.
Under et sterkt og følelsesladet møte på Norsk Oljemuseum samlet oljepionerer, pårørende, interesseorganisasjoner, fagforeninger og politikere seg for å diskutere konsekvensene av dagens ordning og presset for politiske endringer.

– Det er en skam, sa Hans Marwoll, en av flere oljepionerer som møtte opp for å støtte saken og utfordre politikerne til handling.
Bakgrunnen for møtet er den økende frustrasjonen etter at kompensasjonsordningen ble etablert. Mange oljepionerer og etterlatte har søkt om kompensasjon for helseplager og belastninger knyttet til arbeid i pionertiden i oljeindustrien, men flertallet får avslag.
Regjeringen har heller ikke levert på kompensasjonsnivået i det reviderte statsbudsjettet.
– Det som er litt spesielt, er at alle partier på Stortinget hyller oljepionerenes innsats, og har vedtatt at de har rett på en rettmessig kompensasjon for deres tap og lidelser. Samtidig ser vi at den ordningen som etableres ikke holder vann, verken på nivå eller innretning. Flertallet blir avvist, og de få som kommer gjennom nåløyet, får ikke den kompensasjonen de fortjener, sier forbundssekretær Idar Martin Herland.
Møtet ble arrangert av ALF, ALF Offshore, Blærekreft Norge, Kreftforeningen, Lederne, NITO, SAFE og Styrke. Møtet også handlet om behovet for fellesskap blant de rammede. Mange opplever fortsatt alvorlige helseproblemer og føler seg oversett etter å ha bidratt til grunnlaget for det norske oljefondet.
Samtidig mener organisasjonene at løsningen først og fremst er politisk. Åtte politikere fra seks ulike partier deltok på møtet, og alle lovet å ta med seg saken videre til sine partier.

Morten Sandanger, Bente Gravdal (AP), Ole Ronny Koldal (Rødt), Svein Erik Indbjo (Frp), Terje Kollbotn (Rødt), Erlend Jordal (H), Reidar Sand (SV), Harald Løland (SP).
Les mer om denne saken og andre med samme tema på safe.no. Her er en presentasjon laget av Halvor Erikstein som har fulgt oljepionerene i mer enn 20 år.