
Fredag 14. februar arrangerte Havindustritilsynet nok et godt fagseminar, denne gangen med beredskap i fokus. SAFE var godt representert, og slike fagdager er en viktig arena for å belyse utfordringer, lære av hverandre og sikre at beredskapen faktisk fungerer i praksis.
Les mer om arrangementet her: Havtil- Beredskapsdagen 2025
Hvor godt rustet er vi egentlig?
Beredskap er et vidt begrep, og seminaret dekket både status for landanleggene, tilsynserfaringer og hvordan industrivernet er organisert. Vi ser at det inngås stadig flere samarbeidsavtaler med kommunale beredskapstjenester, noe som kan være positivt – men løsninger må være robuste nok til å sikre liv og helse når det gjelder.
Det var særlig gledelig at tillitsvalgte og vernetjenesten offshore fikk plass i programmet. HVO på Johan Castberg, Geir Aanon Gjertsen, og HTV for SAFE på Heidrun, Trond Cato Fylling, representerte arbeidstakerne i Equinors Område Nord (fra Haltenbanken til Barentshavet) og delte sine erfaringer med dagens løsninger for SAR-maskiner og områdeberedskapsfartøy.
Omstridt beredskap – er dekningen god nok?
Dette har vært et omdiskutert tema i mange år, og vi vet at mange ansatte opplever at dagens løsninger ikke er tilstrekkelig robuste. Etter at den planlagte SAR-maskinen i Brønnøysund ble droppet, står vi i dag igjen med kun én SAR-maskin på Heidrun og én i Hammerfest som skal dekke det enorme området i nord.
Er dette tilstrekkelig?
- Avstandene er store, værforholdene krevende og tid er en kritisk faktor for evakuering og medisinsk behandling.
- Medevac-maskinen i Brønnøysund planlegges faset ut, noe vi i SAFE mener vil være en betydelig svekkelse av beredskapen for Halten/Nordland.
- Back-up-maskinene i Kristiansund og Hammerfest er avhengige av å få montert utstyr fra andre maskiner – vil dette fungere i praksis under en krisesituasjon?
- I nordligste del av området har områdeberedskapsfartøyene ikke helikopterdekk – hvordan skal en plattform evakueres dersom det blir nødvendig?
- Flere installasjoner har ingen egen MOB-båt, og er avhengige av hjelp fra eksterne fartøy. Har vi full kontroll på hvor disse befinner seg til enhver tid?
SAFE forventer et tydeligere regelverk!
Aktivitetsforskriften og innretningsforskriften var noen av regelverkene som ble diskutert denne dagen.
– Vi håper at dette fører til en forsterkning og tydeliggjøring av regelverket, slik at sikkerheten til oljearbeidere ivaretas under alle forhold – til enhver tid, sier forbundssekretær Idar Herland.
– Det er viktig å huske at beredskap handler ikke bare om å ha ressurser på papiret, men om løsninger som faktisk fungerer når uhellet er ute, fortsetter forbundssekretær Mats Thune.