Ikke en formell fly-nekt for Leonardo AW 139-helikoptere

Ikke en formell fly-nekt for Leonardo AW 139-helikoptere

Lufttransport meldte tirsdag 01.10.24 til Repsol at de midlertidig ikke kan fly til Yme- og Troll-plattformene på grunn av manglende avisingsutstyr på deres Leonardo AW 139-helikoptre. – Fly-nekt betyr at tilsynet setter et selskap på bakken med tvang, og det har ikke skjedd i dette tilfellet, sier Erlend Olsen, administrerende direktør i Lufttransport.

SAFE var i går kveld i samtaler med Olsen som understreker at dette ikke dreier seg om en formell fly-nekt fra Luftfartstilsynet.

Erlend Olsen Foto: Lufttransport
Erlend Olsen Foto: Lufttransport

– Vi har selv stoppet våre operasjoner mens vi venter på en søknad som er inne til behandling hos tilsynet. Fly-nekt betyr at tilsynet setter et selskap på bakken med tvang, og det har ikke skjedd i dette tilfellet, forklarer Olsen.

Lufttransport har hatt tett dialog med Repsol om situasjonen, og alt har vært kjent fra starten, ifølge Olsen. Han påpeker at selskapet aldri ville forsøke å omgå lovverket.

Helikoptrene skal gjennom tungt vedlikehold i neste uke, hvor SAFEs forbundssekretær Mats Thune vil få muligheten til å besøke anlegget. Han vil få bedre forståelse av Leonardo AW 139-helikoptrene og Lufttransports ambisjoner for sikkerhet og drift i mange år fremover på norsk sektor.

Mats Thune, forbundssekretær Foto: Rebecca Bjerga
Mats Thune, forbundssekretær Foto: Rebecca Bjerga

– Det er viktig at SAFE følger med på videre utvikling for å sikre at alle våre medlemmer reiser trygt. Vi ser frem til å lære mer om Lufttransports helikoptre under besøket, men har full tillit til jobben som nå gjøres av Lufttransport, sier Thune.

Selv om selskapet har hatt utfordringer knyttet til avisingsutstyr for flyginger nord for 60. breddegrad, jobbes det med løsninger, og nye helikopter kommer allerede tredje kvartal 2024 som er klargjort for dette.

– Sikkerheten til passasjerene er alltid førsteprioritet, og alle som flyr med Lufttransports helikoptre skal kunne føle seg trygge på at selskapet følger de nødvendige kravene for å sikre trygg og komfortabel transport til og fra jobb, fortsetter Olsen.

Forbundsleder Raymond Midtgård er klar på det er viktig med tett dialog med aktører i bransjen. 
– Det er «bussen» til våre arbeidsplasser, alle tillatelser må være på plass. Det skal være trygt for våre medlemmer, sier Midtgård.